درمان ریشه دندان

• Reading time:4 mins read

درمان ریشه (Root Canal)

درمان ریشه دندان، عصب کشی، اندو(Endo) یا Root Canal Therapy  همگی به یکی از اصلی ترین درمان های دندان پزشکی اتلاق میشوند؛ که جهت حفظ دندان طبیعی و کاهش درد ناشی از عفونت دندان صورت می‌گیرد. آیا ریشه دندان قابل ترمیم است؟ و اصلی ترین سوال که درمان ریشه دندان چیست؟ و ..  می‌پردازیم.

ساختمان دندان و ریشه دندان:

پیش از بررسی علت به عصب رسیدن دندان ونیاز به درمان ریشه دندان باید ساختمان دندان و ریشه دندان شرح داده شود؛ دندان به صورت عمده از دو قسمت سخت (تاج) و قسمت داخلی و نرم (ریشه دندان) تشکیل شده که تاج دندان شامل مینا، دنتین(عاج) و بخشی از پالپ دندان است و داخل پالپ دندان که امتداد آن به ریشه دندان می‌رسد، کانال ریشه و عروق خونی قرار دارد.

Tooth Structure.png

ساختار و ریشه دندان

به عصب رسیدن دندان چیست؟

یکی از ابهامات افراد این است که به عصب رسیدن دندان چیست؟ مفهوم و معنای این عبارت چیست؟ در پاسخ باید گفت؛ پوسیدگی دندان عامل اصلی این عارضه است، که ناشی از باکتری هایی است که از پلاک ها و جرم موجود در دندان ها و به مرور زمان ایجاد شده اند، می‌باشد. پوسیدگی دندان و عفونت دندان از طرق مختلف منجر به آسیب دندان شده و در مرحله‌ی اول پوسیدگی دندان ایجاد می‌شود که نیاز به ترمیم دارد. در صورت عدم درمان به موقع و پیشروی پوسیدگی به اصطلاح بیان می‌شود که دندان به عصب رسیده است. عفونت و پوسیدگی دندان از سخت ترین قسمت دندان (مینای دندان) عبور کرده و بعد از عبور از عاج دندان به قسمت نرم (ریشه دندان)  و محفظه ی عصب رسیده و منجر به درگیر شده عصب دندان می‌گردد؛  این شرایط  منجر به افزایش حجم پالپ و افزایش فشار داخلی درون دندان و در نهایت موجب احساس درد ریشه دندان و احساس درد در این ناحیه می‌شود و نیاز به درمان ریشه دندان (عصب کشی دندان ) می‌باشد

درمان ریشه دندان یا عصب کشی (Root Canal Therapy) چیست؟

در صورتی که میزان عفونت دندان شدید بوده و یا پوسیدگی در مراحل اولیه درمان نشده باشد؛ پوسیدگی و عفونت گسترش یافته و منجر به آسیب و درگیری ریشه دندان می‌شود و جهت ترمیم ریشه دندان و پاکسازی فضای دندان درمان ریشه دندان، عصب کشی انجام می‌گردد. طی فرایند عصب کشی دندان، ریشه دندان عفونی خارج شده و کانال ریشه تمیز و شکل داده می‌شود و در نهایت پر کردن و ترمیم دندان مانع نفوذ باکتری به دندان عصب کشی شده می گردد. درمان ریشه یا عصب کشی دندان توسط دندانپزشک عمومی و در شرایط پیچیده و دندان هایی با موقعیت و شرایط حساس توسط متخصص درمان ریشه با استفاده از بیهوشی موضعی انجام می‌گردد.

چه زمانی نیاز به درمان ریشه دندان یا عصب کشی داریم؟

• تروما (آسیب ناگهانی که ممکن است توسط خود فرد ایجاد گردد.)
  • شکستگی یا ترک دندان (ممکن است آسیب وارد شده به دندان و پالپ بدون علائم ظاهری اعم از ترک، شکستگی و .. باشد.)
  • پوسیدگی عمقی به دلیل عدم درمان پوسیدگی سطحی (عدم ترمیم به موقع دندان)
  • انجام تعدادی درمان دندانپزشکی بر روی یک دندان مشخص

درمان ریشه چیست؟.jpg

علائم به عصب رسیدن دندان چیست؟

• درد مداوم دندان
  • درد ضربانی و لحظه ای
  • درد دندان هنگام جویدن و استفاده از مواد غذایی و مایعات سرد و گرم
  • لپ پر شدن، شکستگی دندان یا لقی دندان
  • تغیر رنگ یا تیره شدن دندان ( به علت عفونت درون پالپ دندان)
  •  احساس سوزش در لثه ها و لثه های متورم یا دارای آبسه
  • خارج شدن ترشحات چرکی از دندان یا لثه

نحوه عصب کشی دندان:

Root.png

روش جدید درمان ریشه با لیزر:

درواقع روش جدید درمان ریشه دندان  و اعمال متفاتی در نحوه ی عصب کشی دندان وجود ندارد. بلکه  با استفاده از به روز ترین ابزار دندان پزشکی در مراحل متفاوت درمان ریشه  استفاده می‌شود. لیزر دندان پزشکی یکی از موارد مورد استفاده در درمان ریشه دندان است، و می توان تا حد زیادی فرایند درمان ریشه را آسان، بدون درد و با کمترین عوارض به پابان رساند.

درمان ریشه دندان با لیزر:

استفاده درست از لیزر طی فرایند عصب کشی دندان می‌تواند تا حد زیادی مشکلات و موانع شکست در درمان را برطرف کند. چراکه اساسا لیزر دندان پزشکی ابزاری کمک کننده در فرایند درمان ریشه دندان هست. لیزر دندان پزشکی در ابتدا و انتهای درمان استفاده شده و باعث می‌شود شما تجربه ی متفاوتی از درمان ریشه دندان (عصب کشی دندان) را تجربه کرده و درد بعد از عصب کشی دندان و دوران و نقاهت را به شدت کاهش می‌دهد.